Posted in Uncategorized on april 17, 2008 by tonjemyren

BAPTISTENE. tonje myren

Innledning:
Jeg valgte å skrive om baptistene fordi jeg måtte skrive om et kirkesamfunn. Og jeg har aldri hørt om noen av de som vi kunne velge mellom, derfor valgte jeg bare ett.

Opprinnelse:
Før i tiden mente den katolske kirke at man skulle betale avlat for sine synder. Noen mente dette var feil. I bibelen sto det skrevet at Jesus hadde dødd på korset for alle menneskers synd, og at det var nok å angre og be om tilgivelse. Martin Luther var en av de som skjønte og mente avlat var feil, han viste at dette ikke var i samsvar med det som sto i Bibelen.

Under reformasjonen i 1517 begynte folk å protestere mot å betale avlat. Prester og lekmenn laget grupper i Sveits og Tyskland. Disse gruppene ville gå mye lengre enn lutheranerne hadde gjort mot den katolske kirke. Gruppene var også i mot ”barnedåp”, og ble derfor kaldt ”gjendøpere”, senere ble de kaldt Baptister.
De mente at når man ble døpt skulle man ha bekjent en personlig tro. De mente barnedåp var djevelens verk. På den tiden var ikke ”gjendøperne” særlig populære både fordi at de satte andre kirkesamfunn i et dårlig lys, og fordi at de så på dåpen som djevelens verk.

Utbredelse:
Den dag i dag finnes det 100 millioner baptister, og 5100 av de bor i Norge.
Og de er spesielt svarte afroamerikanere.
Utbredelsen er størst i Nord-Amerika, 3 av 4 baptister bor i USA.
De svarte baptistkirkene i USA er særlig kjent for sine svingene «gospelsanger» i gudstjenestene.
Det er også en god del baptister i Øst-Europa.
Det som får alle menighetene og samfunnene sammen til et felleskap er organisasjonen ”The Baptist World Alliance”, . Norge meldte seg inn i organisasjonen i 1905, og har etter det hatt ett nært og godt samarbeid med de andre landene i verden.

Særpreg:
Særpreget for baptismen er personlig tro, voksendåp og frihet.
Baptistene mener det at hvis du tror på Gud og Jesus skal du av fri vilje ha valgt å tro på dem.
Baptistene har ikke barnedåp, de har heller voksendåp.
De er veldig opptatt av at mennesker skal få ha religionsfrihet.
Baptistene er aktive innenfor sosialt arbeid, arbeid for sosiale rettigheter og kampen for trosfrihet.
Et eksempel er en kamp som Martin Luther King Jr. gjorde for å få borgerrettigheter for svarte i USA på 1950 og 1960-tallet.

Slutt:
Det jeg lærte om batistene var at de ikke hadde barnedåp, men voksendåp istede. Og jeg viste heller ikke at det fantes baptister her i Norge.

Advertisements

Posted in Uncategorized on april 15, 2008 by tonjemyren

Oppvarming. – 2nje

Idag vi ha killer som oppvarming, og vi skal jogge dem, ikke spurt. I mens vi jogger skal jeg si ifra når vi skal rulle armer, ned på magen, rull kråke, osv.
Dette er anarobe trening, musklene får ikke luft.

Posted in Uncategorized on april 9, 2008 by tonjemyren

<!– @page { size: 21cm 29.7cm; margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } –>

Baptistene
2nje myren


1. Kjenne til den opprinnelige kristne kirken.
2. Vite hvorfor den kristne kirken ble delt.
3. Kjenne særpreg og utbredelse for minst ett av de kristne kirkesamfunn.

Innledning:
Jeg valgte å skrive om baptistene fordi jeg måtte velge ett kirkesamfunn å skrive om. Og jeg har ikke peiling på noen kirkesamfunn, og har heller ingen interesse for det, så jeg bare valgte ett.

Opprinnelse:
Baptistene var blant de aller første forkjemperne for ekeltmenneskets religionsfrihet i Europa.

Utbredelse:
Den dag i dag finnes det 100 millioner baptister, og 5100 av de bor i Norge.
Og de er spesielt svarte afroamerikanere.
Utbredelsen er størst i Nord-Amerika, 3 av 4 baptister bor i USA. De svarte baptistkirkene i USA er særlig kjent for sine svingene «gospelsanger» i gudstjenestene. Det er også en god del baptister i Øst-Europa.

Det er jevn fordeling mellom menn og kvinner.
Kvinner fikk tidlig tillitsverv og er også sosialt aktive innenfor baptismen.

Særpreg:
Særpreget for baptismen er personlig tro, voksendåp og frihet.
-Baptistene mener det at hvis du tror på Gud og Jesus skal du av fri vilje ha valgt å tro på dem.
-Baptistene har ikke barnedåp, de har heller voksendåp.
-De er veldig opptatt av at mennesker skal få ha religionsfrihet.
-Baptistene er aktive innenfor sosialt arbeid, arbeid for sosiale rettigheter og kampen for trosfrihet.

-Et eksempel er en kamp som Martin Luther King Jr. gjorde for å få borgerrettigheter for svarte i USA på 1950 og 1960-tallet.

baptist køddddddlollolol

Posted in Uncategorized on april 4, 2008 by tonjemyren

Baptistene
2nje myren

1. Kjenne til den opprinnelige kristne kirken.
2. Vite hvorfor den kristne kirken ble delt.
3. Kjenne særpreg og utbredelse for minst ett av de kristne kirkesamfunn.

Innledning:
Jeg valgte å skrive om baptistene fordi jeg måtte velge ett kirkesamfunn å skrive om. Og jeg har ikke peiling på noen kirkesamfunn, og har heller ingen interesse for det, så jeg bare valgte ett.

Utbredelse:
Den dag i dag finnes det 100 millioner baptister, og 5100 av de bor i Norge. Baptistene lever i USA, i så fall de fleste. Og de er spesielt svarte afroamerikanere.
Det er ganske jevnt med menn og kvinner.

Særpreg:
Særpreget for baptismen er personlig tro, voksendåp og frihet. Baptistene mener det at hvis du tror på Gud og Jesus skal du av fri vilje ha valgt å tro på dem. Baptistene har ikke barnedåp, de har heller voksendåp.
De er veldig opptatt av at mennesker skal få ha religionsfrihet.

10 prepositions

Posted in Uncategorized on januar 18, 2008 by tonjemyren

The cat is under the table.
Gøran sits behind me.

BALANSE OG FOREBYGNING AV SKADER.

Posted in Uncategorized on november 26, 2007 by tonjemyren

Vi har valgt å sette fokus på å forbedre balansen og forebygge skader. Det er ikke noe vits å trene mye hvis du ikke har arbeidet med å forebygge skader. For å forhindre skader bør man trene styrke og balanse.
Hvis du f.eks skal satse idrett er ikke talentspeidere ute etter halvskadde spillere, men helt friske. Med idrett kan du også skade deg og dette kan ødelegge for karieren din, men også for livet ditt selv om du ikke satser/holder på med idrett.

Oppvarming 5 min (Bør normalt helst være over 10 min):

Oppvarmingen består av doggiser med forskjellige øvelser. Det er fem kjegler fordelt over kortsiden av sp.hallen. Du skal springe til den første kjegla først og tilbake på den gule streken og deretter til den andre kjegla og tilbake til den gule streken osv. Dette er hva du skal gjøre i de forskjellige gangene (når du kommer til den femte kjegla og er tilbake på den gule streken har du gjort en øvelsen en gang):

  • 2 ganger over hallen, vanlig jogg i rolig tempo.
  • Froskehopp 1 gang over hallen. Det vil si at du tar vanlige spenthopp med hendene i bakken, men bare at du hopper litt fremover i stedet for rett opp.
  • Nå skal dere jobbe sidelengs 1 gang over hallen.
  • Øke tempo siste gangen over hallen til 80%.
  • Nå er vi ferdige med doggisene og vi skal vi varme opp leddene. Du skal stå med samlet ben og hendene på knærne. Deretter skal du bøye knærne litt og bruke hoften og knærne for å bevege føttene rundt i en sirkel.

Hoveddel 15 min:

Det er nå forebyggingen av skader og balanseteningen skal begynne. I disse øvelsene er det lurt å være konsentrert og fokusert på at du skal ha kne over tå(spesielt på knebøyingene)

  • Vi begynner først med knebøying på en fot. Med denne øvelsen styrker du ankelen og kneet. Dette resulterer bedre balanse. Du forebygger skader og forbedrer balansen fordi du får mer muskeler som behersker bevegelsene i leddene. Denne øvelsen skal foregå i 20 sek pr. Fot. Dette skal dere repetere enda en gang.
  • Utfall (det samme som knebøyinger) til venstre og høyre. Dere skal ta dette rolig og holde på i 30 sek. Nå trener vi det samme som på vanlige knebøyinger, men med denne øvelsene trener vi flere steder av leddbåndene siden vi tar utfall til andre sider.
  • Nå skal vi trene sit-ups for å trene magemusklene. Dere skal dele dere opp 2 og 2 på denne øvelsen. Med denne øvelsen styrker du balansen for du må ha godt trente magemuskler og muskler i rygg som krever god balanse. Denne øvelsen skal dere være to og to for å kaste ball til den stående personen (som skal ta i mot ballen og kaste den igjen) når den personen som tar sit-ups kommer helt opp med overkroppen. Den personen som tar sit-ups får ballen tilbake på vei ned og da skal den ta ballen helt ned i gulvet før løfter overkroppen opp igjen og gjentar øvelsen. Du skal ha utstrakte hender under det hele som skal vare i 30 sek. Dette skal dere gjøre 2 ganger hver.
  • For å ha god balanse MÅ dere ha sterke muskler i ryggen. Vi har også akkurat tatt sit-ups og da er det viktig å ta ryggøvelser hvis ikke får du dårlig holding osv. Derfor skal vi ta «superman». Nå skal dere holde hendene og føttene over bakken i 3 sekunder, også ha pause i 3 sek for ikke å overbelaste ryggmusklene. Når du utfører denne øvelsen må du passe på at dere alltid ser i gulvet for å ikke svaie ryggen. Hendene og føttene skal være ca 10 cm over bakken. Nå trener dere ryggmusklene. Dette skal vi gjenta i 1 min.
  • Med denne øvelsen trener vi svært mange av musklene i kroppen. Dere skal være de samme 2 som var sammen på mageøvelsene. Den ene skal ligge på magen med hendene strakt fram, også den andre skal sitte og prøve å velte personen som ligger på magen over på ryggen. Denne skal dere utføre i 30 sek hver.
  • Og nå er det tid for hjørnefotball med 4 lag.
    Lagene er:
    Lag 1: Henrik, Lise Mette, Julie, Asgeir, Jonas, Christina
    Lag 2: Lars, Mona, Tonje SM, Steinar, Cathrine
    Lag 3: Vincent, Eli Iren, Tonje SW, Kristoffer, Sara
    Lag 4: August, Janne, Tina, Gøran, Bård Gunnar

I mens disse elevene spiller fotball så tenkte vi Ida kunne trene balanse. Hun skal stå på et ben mens en annen person dytter forsiktig på henne, og deretter skifte fot etter 30 sek. Neste øvelse skal Ida holde en basketball og løfte den opp og ned med strake hender mens hun står på en fot. Hvis hun ikke greier dette så kan hun stå vanlig. Dette skal hun gjøre 20 sek på hver fot og deretter skifte fot.

Uttøying 10 min:

Alle møtes i en sirkel i midten av hallen og følger instruktene. Alle tøyningene skal holdes i 15-20 sek.

  • Først begynner vi å tøye ut ankelstrekker og knebøyerne. Dere går sammen to og to og tar en og en fot om gangen. Den ene personen ligger på bakken og løfter opp den ene foten mens den andre holder kneet sånn at foten blir strak og bøyer ankelen mot kroppen. Deretter skubber personen som sitter på bakken foten til den som ligger så langt mot kroppen som mulig og holder der i 15-20 sek.
    Dette repeterer dere med den andre foten, og så legger den andre seg ned og gjør det samme.
  • Doggystyle. Dette gjør du ved å sitte på 4 og presse benene ut til siden. Da tøyer du ut lysken. Hvis dere føler dere ukomfortabel med denne tøye øvelsen så kan dere stå med spredte ben og lene dere over til den ene siden med strak rygg. Skift deretter side.
  • Stå oppreist og ta den ene foten opp bak, og hold den med armen. Press hoften ut fra kroppen, vær rett i ryggen og hold kne mot kne. Etter 15-20 sek skifter du fot. Med denne øvelsen tøyer du ut knestrekkeren (quadriceps femoris).
  • Nå skal vi tøye ut ryggen. Du stiller deg på alle fire og skyter rygg (som en katt når den blir redd).
  • Den siste øvelsen er å tøye ut magemusklene. Du legger deg på magen og løfter opp overkroppen med armene mens du har hoftene på bakken. Du strekker overkroppen så langt mot taket du kan.

MUSIC VIDEO’S ^^

Posted in Uncategorized on november 23, 2007 by tonjemyren